Az én ateizmusom

Az én ateizmusom

Materializmus?

2015. május 27. - drue

Az ateizmust mint fogalmat elég gyakran össze szokták kötni a materializmussal, azonban fontos tudni, hogy a kettő nem fedi egymást. Nem akarok kitérni arra, milyen lehetőségek vannak (persze ahány ember, annyiféle), hanem egyszerűen csak a blog címéhez hűen annyit szeretnék leírni, mit jelent számomra a materializmus, hogyan állok ehhez a kérdéshez.

A materializmus "anyagelvűséget" jelent. Arra a kérdésre, hogy én materialista vagyok-e, a válasz az hogy igen, és nem.

Azért igen, mert valóban úgy gondolom, bármilyen lelki jelenségről, folyamatról beszélünk - legyen az szerelem, eufória, harag, spiritualitás, és még sorolhatnám -, annak valójában fizikai megtestesülése van, csak nem az a megszokott formája, mint ahogyan magunk elé képzelünk valamiféle "fizikai" objektumot. Hallottam már materialistát úgy beszélni, hogy ő abban hisz, amit meg tud fogni. Nekem ehhez a hozzáálláshoz semmi közöm, több okból sem. Egyrészt én nem hiszek abban, amit meg tudok fogni, hanem tapasztalom, elfogadom a létezését. Másrészt pedig nem csak annak fogadom el a létezését, amit meg tudok fogni, mert ott van a levegő, a rádiósugarak, a gravitáció, ezeknek a létezését is ugyanolyan "kézzelfoghatónak" tekintem. Nézetem szerint az univerzum egységes és nem dualista, és tulajdonképpen ebben fejezem ki legjobban a materializmusomat. Nem tagadom a lelki jelenségeket, hanem egész egyszerűen ugyanazokat a dolgokat, amelyeket a hívők elfogadnak, én is elfogadom, csak másképp magyarázom. Példát hozva erre: Elfogadom, hogy a szobánk színe befolyásolja a hangulatunkat, tehát nem gondolom azt, hogy teljesen mindegy, milyen színűre festi valaki a szobáját, merthogy elvileg a térfogata nem változik, ugyanazokat a dolgokat meg lehet csinálni benne, ha csak a fal színét változtatjuk meg, és mégsem. Elfogadom tehát ugyanazokat a lelkinek nevezett hatásokat, befolyásokat, amelyekkel a hívők (sajnos) talán többet foglalkoznak a nem hívőknél, de úgy gondolom, azok ugyanolyan fizikai jelenségek, csak más megtestesülésben. Mint ahogy a levegő is ugyanolyan fizikai objektum, mint a könyv, csak a halmazállapota más, ugyanígy a szeretet, és a lelki jelenségek is fizikailag léteznek a nézetem szerint. Tehát a materializmusom nem abban rejlik, hogy tagadnám a lelki jelenségeket, hanem abban, hogy a lelkieket ugyanolyan fizikaiként fogom fel, mint a "hagyományos" fizikai objektumokat. Ez részint kapcsolódik az "Óvakodj a brendelizmustól" c. posztomhoz, ugyanis ott pontosan azon problémázok, hogy egyes ateisták hajlamosak elbagatelizálni bizonyos lelki jelenségeket, mondván hogy az nem "matéria", az nem olyan valóságos, mint a fizikai. De szerintem pont nem erről van szó, hanem arról, hogy azok ugyanolyan valóságos dolgok, egyenértékűnek kell kezelnünk a lelkieket a testiekkel, éppen azért, mert a lelkiek is testiek. Pont azt érzem az ateizmus megcsúfolásának - és egyben emiatt kapok, kapunk támadást egyes hívőktől -, hogy nem vesznek tudomást egyes ateisták bizonyos tényekről, és ezáltal az egész ateista világ elvakultként van megbélyegezve a hívők részéről. Ezért szentelek ekkora hangsúlyt ennek a gondolatnak, hogy de igenis léteznek azok a lelki jelenségek, amelyeket egy hívő elfogad, egész egyszerűen csak a mögöttes tartalom, a fogaskerekekkel teli gépház teljesen más a hozzám hasonló egyének nézete szerint.

Na de beszéljünk kicsit arról is, hogy miért nem tartom magam materialistának. Én személy szerint nem szeretem ezt a szót, mert olyasmit sugall, hogy csak az anyag létezését fogadom el, mintha az anyagi világhoz foggal-körömmel ragaszkodnék, mint valami alapvető fundamentumhoz, azonban szó sincs ilyesmiről. Számomra az anyag egy esetlegesség, egy lehetséges formája a megvizsgálható tényezőknek, és amely jelenlegi tudásunk szerint az egyetlen tényező, amelyet vizsgálni tudunk tudományos módon. Számomra a fundamentum tehát nem az anyagban rejlik, hanem a megvizsgálhatóságban. Az, hogy jelenleg csak azt a valamit tudjuk vizsgálni, amit történetesen anyagnak nevezünk, az a személyes szocproblémánk. Az én világképemet tehát nem fogja összedönteni az, amit pl. a neurobiológusok manapság mondanak, hogy a gondolataink hatással vannak a fizikai testünkre. Egy törzsgyökeres, hagyományos értelemben vett materialistát ez megrémisztene, de az én világnézetemet egy ilyen felfedezés nem befolyásol. Ugyanígy azt is teljesen lehetségesnek tartom, hogy az anyag csak egy speciális, harmonikus megjelenési formája annak a kaotikus kvantumtérnek, amely talán a legkülsőbb valóság lehet. Ez sem dönti meg a világnézetemet. Ez az egyik oldala a materializmus elvetésének, ha lehet így fogalmazni. A másik oldala az, hogy egész egyszerűen értelmét sem látom megkülönböztetni az anyagot a szellemi vagy lelki dolgoktól. Pontosan azért nem, mert nincs egyértelmű definíció arra, mit nevezünk immateriálisnak, lelkinek, szelleminek. Márpedig ha valamit nem tudunk jól definiálni, annak létezéséről sem lehet érdemben vitázni. Amikor egy hívő, vagy egy úgynevezett "immateriális hitetlen" azt pedzegeti, hogy de bizony az anyagon túl is van valami, akkor én mindig visszakérdezek, hogy hogyan fogalmazná meg, mi az, és nem kaptam még erre egyenes választ. Ugyanis kiválaszthatjuk azt önkényesen, hogy az atomokat fizikainak tekintjük, a neutrínókat és fotonokat nem, de meghúzhatnánk a Higgs-bozonoknál, vagy a sötét anyagnál is a határt, vagy akárhol másutt. Ki mondja meg, hogy ez az objektum anyagi, és ez már szellemi? Ez csak definíció kérdése. Ha pedig ezen fentiekre mind fizikaiként tekint a dualista világképű egyén, akkor tényleg, halálosan komolyan kérdem: Mit ért szellemi, lelki, immateriális alatt? Ugyanis én azt a problémát vélem felfedezni, hogy amint megnevezünk egy dolgot, amint vizsgálhatóvá válik, az hirtelenjében átslusszan a szelleminek nevezett kategóriából a fizikaiba. Tehát innentől kezdve azt mondhatjuk, hogy materiális minden, ami vizsgálható, és immateriális az, ami nem vizsgálható? Másképpen fogalmazva, a materiális dolgokat megtapasztalhatjuk, az immateriálisokat pedig maximum csak elhihetjük? Az alapelvem pont az, hogy ne fogadjak el semmit hittel, csakis objektív tapasztalatok és racionális következtetés árán, így ezek alapján megint arra lyukadtunk ki, hogy az immatéria feltételezésének nincs értelme. Ezzel együtt a materializmusnak sem látom értelmét, mert valami megfoghatatlant akar kihangsúlyozni ez a kifejezés; valami olyasmit, hogy "márpedig csak anyag létezik, és az anyagon túl nincs semmi". Ennek az állításnak tehát azért nincs értelme a fentiek fényében, mert nincsen információtartalma. Ha egy felfedezés eredménye axiómaszerűen csak anyagi lehet, akkor nem beszélhetünk megfogalmazott állításról, egy tételről, mert ez önmagában csak egy definíció. Én egy egységes univerzumban gondolkodok, és a matéria-immatéria párharc csak egy értelmetlen szócsatának minősül a szememben.

Akkor hát materialista vagyok? Döntse el az olvasó maga.

A bejegyzés trackback címe:

https://azenateizmusom.blog.hu/api/trackback/id/tr347496940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hitetlen · http://hitetlen.blog.hu/ 2015.05.29. 15:45:43

A szellemi pontatlan meghatározását Sam Harris is felveti.
„azt mondhatjuk, hogy materiális minden, ami vizsgálható, és immateriális az, ami nem vizsgálható?”
Ezt azért kicsit túlzásnak érzem. Valaminek a jellege nem változik meg csak a meghatározástól. Ez tényleg mind over matter esete lenne.
Különben jól megfogalmaztad, én is hasonlóan gondolom, de a döntse4 el az olvasó maga, hogy materialista vagy-e amolyan stilisztikai hülye húzás amit nem szeretek, ezért bocs, de bele kell kössek. Ezzel létrehoztál magadnak egy új kategóriát. Ez alapvetően nem baj, csak annyiban, hogy ez azoknak érdekes akik szeretik a kategorizálást, másnak ez csak zavaró. De ahogy érzed.

drue 2015.05.30. 00:36:18

@Hitetlen: "Ezt azért kicsit túlzásnak érzem. Valaminek a jellege nem változik meg csak a meghatározástól."

Épp ezért volt kérdő a mondat. :) Pont a szellemi dolgok létezésének feltételezését akartam ezzel kifigurázni, vagyis hogy valami miatt a szellemi dolgok halmazába mindig csak olyanokat helyeznek be, amelyeket nem tudunk vizsgálni. De ha léteznének szellemi dolgok, akkor nem kellene hogy ez törvényszerű legyen, hanem kell hogy akadjon olyan szellemi tényező is, amit tudnánk vizsgálni, de pont ez a poén, hogy nincs ilyen.

"Ezzel létrehoztál magadnak egy új kategóriát"

Éppen hogy nem hoztam létre szerintem, mert akkor elneveztem volna ezt az új kategóriát, és annak hívnám magamat. Egyébként meg úgy gondolom, jó dolgok a kategóriák, megkönnyítik a tájékozódást. Nyilván az ember nem tartozik egzaktul egy kategóriába, de azt már meg lehet határozni, hogy mekkora hányad részben.

Hitetlen · http://hitetlen.blog.hu/ 2015.05.31. 00:58:58

@drue: Miért kellene lehessen a szellemi dolgokat is vizsgálni? Úgy tűnik valahol itt van az eltérés. Mert egy hívőnek pl. nem gond ha a szellemi dolgok nem vizsgálhatóak, sőt ő azt akarja hogy ez elfogadott (azaz a vizsgálhatókkal egyenértékű) legyen, neked viszont nem az.
De hagyjuk a hívőket. A nem vizsgálható dolgok miért zavaróak? Mindent meg kell lehessen vizsgálni (és végső soron érteni)?

A kategória meg nem a néven múlik. Lehet nincs neve a kategóriádnak (vagy a kategóriáid összességének amelyek egy újabb kategóriát hoznak létre), de attól ez még egy reális, általad felépített kategória.
Én őszintén nem értem a kategóriáktól való viszolygást egyeseknél. A kategória nem ítélet, egyik sem rosszabb mint a másik, ez csak egy módja annak, hogy felfogjuk a tudatunkkal a világot és hatékonyan tudjunk operálni a bejövő információkkal. Semmi több.
Ami problémás lehet a kategóriák alapján alkalmazott előítéletek, de az sem kizárható hiszen így működik az agyunk (nem tudjuk minden egyes esetben az összes információt feldolgozni mindig előröl kezdve).

drue 2015.05.31. 02:15:38

@Hitetlen: Az most mindegy, hogy miért akarjuk vizsgálni a szellemi dolgokat. Maga csak a vizsgálhatóság a kérdés, ami azért fontos kérdés, mert úgy tűnik, hogy amit egy hívő szelleminek nevez, az mindig vizsgálhatatlan, ezáltal csak hittel lehet elfogadni. De nem azért vizsgálhatatlan, mert így definiálnánk a szelleminek a fogalmát, hanem csak a gyakorlat tanít erre, hogy egy hívő ha a szellemi létezése mellett kezd el érvelni, akkor mindig a vizsgálhatatlanság területére taszítja azt, amiről beszél. És pont ezt tartom az egész szellemi-mizéria csapdájának, hogy úgy akarnak a hívők meggyőzni a szellem létéről, hogy azokat nem teszik vizsgálhatóvá. Márpedig, ami nem vizsgálható, annak miért kellene feltételeznünk a létezését?

Amit a kategóriákkal kapcsolatban írtál, tökre egyetértek. :)

Hitetlen · http://hitetlen.blog.hu/ 2015.05.31. 11:48:15

@drue: Van különbség a vizsgálhatatlan és nincs szükségem rá hogy megvizsgáljam mert elég amit tudok róla. A hívők inkább a második kategória. Az átlag hívő átlagember és az átlagembert egyszerűen még csak nem is érdekli, hogy egy jelenségnek a működésére vagy okaira rájöjjön, ezért nem is érzi szükségét annak, hogy vizsgálja azt, csak elfogadja mert ő úgy látja, neki mindig azt mondták stb. Ez sokkal erősebb mint a legtöbb racionális gondolkodású és alapvetően kíváncsi ember gondolja. Nem mindenki kíváncsi és igenis lehet úgy élni a világban, hogy ne legyél az.
A problémát nehezíti, hogy a megismerés képessége egy nagyon nehezen kialakítható képesség. Egy tudósnak is pl. rengeteg dolgot kell megtanulnia ahhoz, hogy a saját témájának megismerését végre tudja vinni és még ez sem teljes körű és hibamentes. Egy átlagembernek akinek a világról való tudását az iskola, a média és a család/barátok adják és nem ismeri még a tudományos módszer alapjait sem kb. lehetetlen ezt elvárni.

Ezt persze nem mentségként mondom, csak mint kiindulási pont. Nem tartom értelmesnek, hogy szörnyűködjünk, hogy az átlagember hülyeségeket hisz miközben nincsenek meg a mentális eszközei a kérdés eldöntésére.

(nagyrészt egyetértünk csak jó ezekről filozófálni most)

drue 2015.06.01. 21:50:10

Igazad van szerintem, de úgy gondolom, pont az a lényeg, hogy felkeltsük a kíváncsiságot az átlag emberekben, megmozgassuk az agytekervényeiket, gondolkozásra késztessük őket, és megtanítsuk jó kérdéseket feltenni, és jó válaszokat adni. Legalábbis nekem ez a célom. :D És ez egy kiváló kulcstéma szerintem, hogy elkezdjük boncolgatni, mit is értünk szellemi alatt. :)
süti beállítások módosítása